GGD’en hervatten vaccineren met AstraZeneca

19 maart 2021Coronavirus

Het ministerie van VWS heeft de tijdelijke pauze van het vaccineren met AstraZeneca beëindigd. Dit na advies van het Europees Medicijnagentschap (EMA) en de Nederlandse Medicijnautoriteit CGB die hebben aangegeven dat de pauze niet langer nodig is. De GGD’en gaan daarom AstraZeneca weer gebruiken.

De 43.000 zorgmedewerkers waarvan de afspraak is afgezegd vanwege de pauzering kunnen vanaf komend weekend een nieuwe afspraak maken. Deze medewerkers krijgen gedurende het weekend een SMS waarin ze worden uitgenodigd om contact op te nemen. Het vaccineren met AstraZeneca zal vanaf komende woensdag 24 maart worden hervat.

EMA heeft gisteren bevestigd dat het vaccin van AstraZeneca veilig en effectief is, en dat de voordelen in de vorm van bescherming tegen het coronavirus vele malen groter zijn dan de risico’s. EMA stelt dat er ten aanzien van meldingen uit andere Europese landen over ernstige, zeer zeldzame verschijnselen van stolselvorming in combinatie met een verlaagd aantal bloedplaatjes, een mogelijke link is met het vaccin. De kans dat mensen hierdoor getroffen worden is echter ‘extreem klein’, aldus EMA. Naar aanleiding van de bevindingen van EMA wordt de bijsluiter van het AstraZeneca-vaccin aangepast.

Q: Waarom wordt niet per direct begonnen met vaccineren met AstraZeneca?

Alle afgezegde afspraken moeten opnieuw worden ingepland. De zorgmedewerkers wiens afspraak is afgezegd worden vanaf dit weekend per sms geïnformeerd. Om de herstart ordelijk te laten verlopen en omdat locaties weer in gereedheid moeten worden gebracht kan er vanaf woensdag 24 maart weer worden gevaccineerd.

Q: Waarom moeten de medewerkers nu weer opnieuw een afspraak maken?

Er was geen andere mogelijkheid dan alle afspraken tot 28 maart af te zeggen. Nieuwe afspraken maken was niet mogelijk omdat onduidelijk was wanneer de vaccinaties alsnog konden gaan plaatsvinden. Nu duidelijk is dat AstraZeneca weer gebruikt kan worden, is het opnieuw inplannen mogelijk.

Q: Waarom worden de zorgmedewerkers niet gebeld om een nieuwe afspraak te maken?

Daarvoor zouden de callcentrum medewerkers in het bezit moeten zijn van de BSN nummers van de medewerkers. Om privacy redenen hebben de call centrum medewerkers deze niet. Daarom is het alleen mogelijk dat afspraken gemaakt worden als iemand belt.

Lees meer

Pas op voor valse e-mails uit naam van GGD GHOR Nederland

30 nov 2021 Coronavirus

Er doen valse e-mails de ronde uit naam van de GGD'en. In deze e-mails staat dat elke senior in Nederland verplicht een boosterprik krijgt. Wie op de link ... Lees meer

Lees meer over

GGD’en zetten boostercampagne in hoogste versnelling

30 nov 2021 Coronavirus

Meer locaties, meer hulp, meer vaccinaties: GGD GHOR Nederland en de regionale GGD’en doen alles wat ze kunnen om de boostercampagne nóg verder te versnellen. Lees meer

Lees meer over