“Het voelt alsof je een sprint loopt met de afstand van een marathon”

“Het voelt alsof je een sprint loopt met de afstand van een marathon”

InterviewCoronavirus

Dankzij het digitale registratiesysteem CoronIT heeft Nederland een goed corona-overzicht over het aantal afgenomen testen en de resultaten. Het systeem werd in april van dit jaar in korte tijd uit de grond gestampt. Atte Bootsma (58) is bij GGD GHOR Nederland verantwoordelijk voor de coördinatie van het registratieprogramma: “Het lijkt hier soms net een startup.”

Atte Bootsma had zijn sporen als computerexpert al lang en breed verdiend in het bedrijfsleven voor hij in oktober vorig jaar terecht kwam bij de GGD.

“Ik had al jaren klussen gedaan voor de GGD en ik had bedacht dat ik mij de laatste tien jaar van mijn arbeidsleven wilde inzetten voor de publieke zaak. Bij de GGD ben ik vooral bezig om te zorgen dat er programma’s zijn die mensen zo goed mogelijk helpen bij hun werk. Toen ik hier begon zaten we met een klein ICT-team. Er werkten maar een paar mensen op de Servicedesk. En toen kwam corona. Op dit moment zijn er bij de GGD meer dan honderd mensen bezig met IT en is onze Servicedesk 16 uur per dag, 7 dagen in de week, open.”

80 uur werk per week

Voor Atte Bootsma betekent het dat hij als spin in het IT-web al vanaf de uitbraak van het coronavirus lange dagen maakt. “Het voelt alsof je een sprint loopt met de afstand van een marathon. Ik denk dat ik gemiddeld zo’n 70 tot 80 uur per week werk. En ik ben lang niet de enige binnen de GGD die zoveel werkt. We groeien maximaal, maar het werk groeit sneller dan we kunnen groeien. Maar we hebben hier goeie mensen rondlopen hoor. Het werken met zoveel gemotiveerde mensen geeft mij veel energie. Dat maakt dat dit niet alleen een nachtmerrie is, maar ook een droombaan.”

Bij de uitbraak van het coronavirus in maart van dit jaar was al snel duidelijk dat er een landelijk registratiesysteem moest komen. “Het was niet meer dan logisch dat de GGD verantwoordelijk was voor het opzetten en coördineren van dat systeem”, vertelt Atte. “Het toeval wilde dat ik eerder voor de GGD lang bezig ben geweest met de ontwikkeling van een registratiesysteem rondom tbc. Dat hebben we als basis genomen voor het ontwikkelen van CoronIT.”

In acht weken tijd werd het hele systeem opgezet en uitgerold. Bootsma: “Als je terugkijkt hebben we dingen gedaan die eigenlijk onmogelijk zijn. Voor de coronacrisis duurde het een maand als je een laboratorium wilde aansluiten op een registratiesysteem. We hebben inmiddels 64 labs aangesloten. Tijdens een crisis kom je in een andere stand. Dan kan er opeens veel meer.”

Dat wil echter niet zeggen dat er geen problemen zijn. “Er gaat natuurlijk soms wat mis. Dat kan niet anders. Maar een klus als deze kan je alleen doen als je samenwerkt en probeert om van iedere fout te leren.  Aan vingerwijzen of afschuiven doen we hier niet.”

Betrokkenheid

CoronIT kwam een tijdje geleden negatief in het nieuws toen bleek dat medewerkers van de GGD stiekem de dossiers hadden ingezien van twee bekende Nederlanders.

Atte Bootsma: “Iedereen heeft het recht om zich te laten testen. Iedereen moet een afspraak kunnen maken. Daar staan we ook voor als GGD. Maar als je iedereen moet kunnen bellen, moet je iedereen ook kunnen terugvinden. Dat is in het belang van de virusbestrijding. Tussen al die mensen die aan het werk zijn, zitten helaas ook wat nieuwsgierige mensen. Het zijn er maar een paar, maar het is wel vervelend. Om dit soort incidenten te voorkomen controleren we wie er welke gegevens bekijkt. Als we zien dat iemand zich niet aan de afspraken houdt, nemen we meteen afscheid.”

Bootsma benadrukt echter dat dit incidenten zijn. “Wat ik het meest bijzondere vind aan deze idiote tijd is de enorme betrokkenheid van iedereen. We hebben echt iedereen nodig om ervoor te zorgen dat we corona eronder krijgen. Van callcentermedewerkers tot aan politici: Er zijn zoveel mensen in deze keten die ieder op hun eigen manier iets doen. Dat geeft enorm veel energie.”