Belangrijke punten uit het rapport voor GGD GHOR Nederland
Basis versterken
Expliciete gezondheidsdoelen zijn essentieel. Hiermee kunnen alle verschillende partijen binnen en buiten de gezondheidszorg beter en gerichter samen werken aan gezondheidsbevordering. Ook een landelijke normering, uitbreiding van de nodige veldnormen en versterking van de GGD’en, dragen bij aan een stevig fundament voor werken aan gezondheid.
Health in and for all Policies
Allerlei (beleids)keuzes zijn weliswaar niet bedoeld om gezondheid te beïnvloeden, maar hebben toch invloed erop. Het laten meewegen van de gevolgen van beleid op gezondheid biedt kansen. Health in and for all policies is een belangrijke ontwikkeling, die zowel internationaal als nationaal, veel aandacht besteedt aan kruisbestuiving tussen verschillende terreinen, thema’s en beleidskaders met als doel om gezondheid als rode draad te verankeren. Om Health in and for all Policies daadwerkelijk van de grond te krijgen, is samenwerking tussen de verschillende ministeries essentieel. Samenwerking tussen de verschillende sectoren is nodig om tot actie te komen. De GGD’en werken hier graag aan mee.
Meer en structurele financiering
Er wordt veel verwacht van preventie. In 2019 was er echter slechts 2,8 miljard beschikbaar voor publieke gezondheidszorg terwijl er 97 miljard werd uitgegeven aan de zorg. Dit betekent dat er extra en structurele investeringen moeten worden gedaan in de GGD’en om te werken aan gezondheid en zeker om kwetsbare groepen te bereiken. In het bijzonder is GGD GHOR Nederland blij met de aanbeveling uit het rapport om substantieel meer budget vrij te maken voor de publieke gezondheid. De RVS heeft al eerder gepleit om 2% van de begroting van het ministerie van VWS aan te wenden voor de aanpak van gezondheidsverschillen. In het verlengde hiervan zegt zij nu een substantieel deel daarvan te willen gebruiken als startbudget voor versterking van de publieke gezondheid. Het is nodig om de kennisinfrastructuur te versterken en de samenwerking tussen kennisinstituten te verbeteren. Toewerken naar een landelijke kennisagenda, is belangrijk om onze gezondheidskennis verder te brengen. GGD’en worden gewaardeerd om de expertise over doelgroepen en preventie en ook als goede procesbegeleider en soms uitvoerder. Dit vraagt om extra investeringen.
Inzet van een regeringscommissaris
Een regeringscommissaris op preventie kan de brede inzet op gezondheid verbeteren. Maar dat kan de commissaris niet alleen op landelijk niveau bereiken. Daarvoor is een goede betrokkenheid van de regio’s belangrijk. De 25 GGD’en kunnen daar goed bij aanjagen en faciliteren.
Ontwikkelpunten én waar hebben we elkaar nodig?
Om de gezondheid van alle mensen in Nederland, en met name degene met een achterstand, tot een hoger niveau te tillen is uitbreiding van de wettelijke basis voor preventie nodig. Dit kan niet alleen in de Wpg, maar ook in aanpalende wetgeving door spiegelbepalingen op te nemen in Zvw, Wlz, Wmo, Jeugdwet, Participatiewet, Omgevingswet.
Ten tweede is structurele financiering nodig, met bijdragen vanuit het Rijk en zorgverzekeraars. Ook akkoorden als IZA en GALA kunnen goed werken, mits er breder en dus meer op collectieve preventie en een integrale aanpak wordt ingezet. Dit betekent dus niet dat budgetten per programma’s zijn vastgesteld, want financiering voor lokale preventie-initiatieven is ook nodig.
Een derde punt is, dat Investeringen in een goede data-infrastructuur en wetenschappelijk onderzoek en innovatie nodig zijn. Het breder borgen van kennis van gezondheidsbevordering en preventie in opleidingen, deskundigheidsbevordering en in het curriculum van (zorg)professionals op het sociaal- en omgevingsdomein, is een belangrijk streven.