
GGD’en blijven werken aan pandemische paraatheid09 september 2025
Het ministerie van VWS wist onlangs een deel van de bezuinigingen op pandemische paraatheid te herstellen. Zorgelijk blijft echter, dat de financiering ...
Lees meerOm te voorkomen dat mensen zich onterecht voordoen als GGD-medewerker, delen we een aantal aandachtspunten over veilig contact. Op deze pagina lees je hoe je een GGD-medewerker herkent en hoe wij contact met je opnemen. Twijfel je? Neem dan zelf contact op met de GGD uit jouw regio via www.ggd.nl. Wanneer GGD GHOR Nederland de afzender lijkt, kijk dan op www.ggdghor.nl voor de juiste contactgegevens.
Wanneer de regionale GGD jou belt, dan vraagt de GGD-medewerker nooit om een BSN (Burgerservicenummer) of bankgegevens. Ook sturen wij geen betaalverzoeken. Wel vragen we naar je NAWT-gegevens (naam, adres + postcode, woonplaats en telefoonnummer) om te controleren of we de juiste gegevens voor ons hebben.
De GGD-medewerker kan in dit geval om jouw BSN vragen om zo je identiteit te controleren en je afspraak goed te registreren. Voor handelingen in de zorg is het gebruik en registreren van het BSN wettelijk verplicht.
Mocht je tijdens een telefoongesprek de situatie niet vertrouwen, zeg dit dan tegen de persoon aan de andere kant van de lijn. Een GGD-medewerker vindt dit geen probleem en gaat samen met jou op zoek naar een manier om je gerust te stellen. Geef bijvoorbeeld aan dat je zelf de GGD terugbelt. Je vindt het nummer van jouw regionale GGD op www.ggd.nl. Bel niet terug op een telefoonnummer dat je krijgt aangereikt.
Een huisbezoek van de GGD is altijd op afspraak. Vraag gerust om legitimatie van de GGD-medewerker. De medewerker legt vervolgens rustig uit wat er gebeurt tijdens het huisbezoek. Handelingen in huis doen we alleen met jouw toestemming.
Het controleren van een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument) is een wettelijke verplichting (identificatieplicht) in de zorg. Dit is om zeker te weten dat we met de juiste persoon spreken en het juiste dossier gebruiken.
Tijdens een huisbezoek vragen GGD-medewerkers nooit om (contant) te betalen, een Tikkie of QR-code te scannen of bankgegevens te delen.
E-mails van GGD’en komen vanaf e-mailadressen die je ook via ggd.nl kunt terugvinden. Controleer bij het ontvangen van een e-mail of het adres achter het @-teken overeenkomt met de contactgegevens van jouw GGD. Indien de afzender GGD GHOR Nederland betreft, staan de juiste contactgegevens op ggdghor.nl. We vragen per e-mail niet om bankgegevens, inlogcodes of betalingen.
Heb je bij het maken van je afspraak je e-mailadres doorgegeven? Dan gebruiken we dat om je afspraakbevestiging te sturen (en eventueel een herinnering of wijziging) voor afspraken die je zelf hebt gemaakt. Voor sommige afspraken volgt een herinnering per sms, puur ter informatie.
Ontvang je een e-mail met daarin links en/of een bijlage zonder dat je deze verwacht? Bij twijfel: niet openen en neem contact op met de GGD uit jouw regio om na te gaan of de link of bijlage betrouwbaar is.
Via social media vragen we niet naar privé- of medische gegevens, bankgegevens of betalingen. We sturen nooit links via sociale media, dus als je deze ontvangt: klik er niet op en informeer de GGD uit jouw regio. Indien er verder contact gewenst is, verwijzen we naar de officiële contactkanalen op ggd.nl.
Plaats nooit op sociale media dat je een afspraak hebt met de GGD of bijvoorbeeld wacht op de uitslag. Dit geeft oplichters de mogelijkheid om je te benaderen. Wees voorzichtig met de persoonlijke informatie die je deelt.
Mocht je slachtoffer zijn geworden van deze vorm van criminaliteit, doe dan vooral aangifte bij de politie. Je belt hiervoor met 0900 – 8844.
Het ministerie van VWS wist onlangs een deel van de bezuinigingen op pandemische paraatheid te herstellen. Zorgelijk blijft echter, dat de financiering ...
Lees meerOp maandag 8 september 2025 heeft André Rouvoet, voorzitter van GGD GHOR Nederland, samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en de minister van Volksgezondheid, ...
Lees meerUpdate 1 september 2025: deze belactie is afgelopen. U wordt niet meer gebeld door de GGD over de coronaprik aan huis. Kreeg je vorig ...
Lees meer