Veilig contact met jouw GGD

Veilig contact met jouw GGD

Om te voorkomen dat mensen zich onterecht voordoen als GGD-medewerker, delen we een aantal aandachtspunten over veilig contact. Op deze pagina lees je hoe je een GGD-medewerker herkent en hoe wij contact met je opnemen. Twijfel je? Neem dan zelf contact op met de GGD uit jouw regio via www.ggd.nl. Wanneer GGD GHOR Nederland de afzender lijkt, kijk dan op www.ggdghor.nl voor de juiste contactgegevens.

Telefonisch contact

Wanneer de regionale GGD jou belt, dan vraagt de GGD-medewerker nooit om een BSN (Burgerservicenummer) of bankgegevens. Ook sturen wij geen betaalverzoeken. Wel vragen we naar je NAWT-gegevens (naam, adres + postcode, woonplaats en telefoonnummer) om te controleren of we de juiste gegevens voor ons hebben.

Bel je zelf het telefoonnummer van de Landelijke Coronadienstverlening (0800-7070)?

De GGD-medewerker kan in dit geval om jouw BSN vragen om zo je identiteit te controleren en je afspraak goed te registreren. Voor handelingen in de zorg is het gebruik en registreren van het BSN wettelijk verplicht.

Vertrouw je het niet? Zeg dat dan.

Mocht je tijdens een telefoongesprek de situatie niet vertrouwen, zeg dit dan tegen de persoon aan de andere kant van de lijn. Een GGD-medewerker vindt dit geen probleem en gaat samen met jou op zoek naar een manier om je gerust te stellen. Geef bijvoorbeeld aan dat je zelf de GGD terugbelt. Je vindt het nummer van jouw regionale GGD op www.ggd.nl. Bel niet terug op een telefoonnummer dat je krijgt aangereikt.

Er staat iemand voor je deur

Een huisbezoek van de GGD is altijd op afspraak. Vraag gerust om legitimatie van de GGD-medewerker. De medewerker legt vervolgens rustig uit wat er gebeurt tijdens het huisbezoek. Handelingen in huis doen we alleen met jouw toestemming.

We controleren je geldige identiteitsbewijs

Het controleren van een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument) is een wettelijke verplichting (identificatieplicht) in de zorg. Dit is om zeker te weten dat we met de juiste persoon spreken en het juiste dossier gebruiken.

Tijdens een huisbezoek vragen GGD-medewerkers nooit om (contant) te betalen, een Tikkie of QR-code te scannen of bankgegevens te delen.

Je ontvangt een e-mail van jouw GGD of GGD GHOR Nederland

E-mails van GGD’en komen vanaf e-mailadressen die je ook via ggd.nl kunt terugvinden. Controleer bij het ontvangen van een e-mail of het adres achter het @-teken overeenkomt met de contactgegevens van jouw GGD. Indien de afzender GGD GHOR Nederland betreft, staan de juiste contactgegevens op ggdghor.nl. We vragen per e-mail niet om bankgegevens, inlogcodes of betalingen.

Afspraakbevestiging

Heb je bij het maken van je afspraak je e-mailadres doorgegeven? Dan gebruiken we dat om je afspraakbevestiging te sturen (en eventueel een herinnering of wijziging) voor afspraken die je zelf hebt gemaakt. Voor sommige afspraken volgt een herinnering per sms, puur ter informatie.

Open links en bijlagen alleen als je ze verwacht.

Ontvang je een e-mail met daarin links en/of een bijlage zonder dat je deze verwacht? Bij twijfel: niet openen en neem contact op met de GGD uit jouw regio om na te gaan of de link of bijlage betrouwbaar is.

Social media

Via social media vragen we niet naar privé- of medische gegevens, bankgegevens of betalingen. We sturen nooit links via sociale media, dus als je deze ontvangt: klik er niet op en informeer de GGD uit jouw regio. Indien er verder contact gewenst is, verwijzen we naar de officiële contactkanalen op ggd.nl.

Wees voorzichtig met persoonlijke informatie

Plaats nooit op sociale media dat je een afspraak hebt met de GGD of bijvoorbeeld wacht op de uitslag. Dit geeft oplichters de mogelijkheid om je te benaderen. Wees voorzichtig met de persoonlijke informatie die je deelt.

Snel checken of het klopt

  • Klopt het contactkanaal? Vergelijk telefoonnummer of het gedeelte van het e-mailadres na het @-teken met de gegevens op ggd.nl of ggdghor.nl.
  • Is er een afspraak? Huisbezoek is altijd met jou afgestemd en aangekondigd.
  • Legitimatie laten zien? Vraag er gerust om: dat is heel normaal.

Mocht je slachtoffer zijn geworden van deze vorm van criminaliteit, doe dan vooral aangifte bij de politie. Je belt hiervoor met 0900 – 8844.

Goed om te weten

  • We vragen nooit om bankgegevens, betaalverzoeken of inlogcodes.
  • Je BSN vragen we alleen wanneer je zelf belt met het landelijke nummer voor de coronaprik (0800-7070).