Luchtvaart

Luchtvaart

De luchtvaart stoot stikstofoxiden uit en (ultra)fijn stof. Vooral bij het opstijgen, taxiën en landen komt veel ultrafijn stof vrij, dat tot vele tientallen kilometers van de luchthaven is terug te vinden. De oorzaak van de hoge ultrafijn stof-uitstoot is het hoge zwavelgehalte in kerosine. Technisch is het eenvoudig mogelijk om het zwavelgehalte in kerosine te verlagen tot minder dan 5% van het huidige gehalte. Net zoals dat in diesel voor wegverkeer al jaren het geval is. Dit vergt echter internationale regelgeving. Lokale en regionale overheden kunnen maar weinig invloed uitoefenen op de uitstoot van de luchtvaart. GGD-advisering over geluid en geurhinder van luchtvaart is te vinden op Luchtvaart – GGD GHOR Nederland.

Advies 1: Verbied het maken van dienstreizen door eigen (gemeentelijk, provinciaal, etc.) personeel per vliegtuig voor korte en middellange afstanden.

Meer informatie en/of voorbeelden:
Gemeente Amsterdam | Geen korte vluchten meer

Advies 2: Zet in op elektrificatie van grondmaterieel op de luchthavens om hinder en gezondheidsrisico’s van geur, stof, rook en roet in de directe omgeving te verminderen.

Meer informatie en/of voorbeelden:
Rotterdam The Hague Airport | RTHA breidt elektrisch grondmaterieel verder uit en Schiphol | Nieuw elektrisch grondmaterieel op Schiphol

Terug naar overzicht effectieve maatregelen