
Prinsjesdag 2025: tijdelijkheid blijft troef16 september 2025
GGD'en en GHOR snakken naar langetermijnvisie met structurele financiering. Toch valt ook in deze miljoenennota op, dat structurele financiering van de goede ...
Lees meerDe luchtvaart stoot stikstofoxiden uit en ultrafijn stof. Vooral bij het opstijgen, taxiën en landen komt veel ultrafijn stof vrij, dat tot vele tientallen kilometers van de luchthaven is terug te vinden. De oorzaak van de hoge ultrafijn stof-uitstoot is het hoge zwavelgehalte in kerosine. Technisch is het eenvoudig mogelijk om het zwavelgehalte in kerosine te verlagen tot minder dan 5% van het huidige gehalte. Net zoals dat in diesel voor wegverkeer al jaren het geval is. Dit vergt echter internationale regelgeving. Lokale en regionale overheden kunnen maar weinig invloed uitoefenen op de uitstoot van de luchtvaart. De landelijke GGD werkgroep Luchtvaart heeft de adviezen om de gezondheidsschade als gevolg van de luchtvaart gebundeld op GGD GHOR Nederland | Luchtvaart.
Meer informatie en/of voorbeelden: Gemeente Amsterdam | Geen korte vluchten meer
GGD'en en GHOR snakken naar langetermijnvisie met structurele financiering. Toch valt ook in deze miljoenennota op, dat structurele financiering van de goede ...
Lees meerHet ministerie van VWS wist onlangs een deel van de bezuinigingen op pandemische paraatheid te herstellen. Zorgelijk blijft echter, dat de financiering ...
Lees meerOp maandag 8 september 2025 heeft André Rouvoet, voorzitter van GGD GHOR Nederland, samen met andere zorg- en welzijnsorganisaties en de minister van Volksgezondheid, ...
Lees meer