Wegverkeer

Wegverkeer

Wegverkeer is een van de belangrijkste bronnen van fijnstof en stikstofdioxide. Wegverkeer levert een grote bijdrage aan de concentraties luchtverontreiniging en dus aan de negatieve gezondheidseffecten. Lokale en regionale overheden kunnen veel doen om wegverkeer terug te dringen. Juist op de plekken waar mensen er het meest aan blootgesteld worden. Kies daarbij voor een aanpak aan de bron: minder wegverkeer en verschoning van het resterende wegverkeer. En geef prioriteit aan die plekken waar veel en/of kwetsbare mensen blootgesteld worden.

Advies 1: Geef prioriteit aan actieve mobiliteit (lopen en fietsen) in beleid, bij ruimtelijke planning en bij de inrichting van straten en wegen. Maak ruimte voor aantrekkelijke wandel- en fietsverbindingen. Verlaag de maximumsnelheid van het wegverkeer. Zorg voor goede aansluitingen op het openbaar vervoer voor grotere afstanden.

Meer informatie en/of voorbeelden: Fietsberaad | Juridische sturing loopvriendelijk ; GGD GHOR NL | Kernwaarden GLO – Actief vervoer ; GGD GHOR NL | Kernwaarden GLO – (e-)fiets- en OV-verbindingen

Advies 2: Creëer autoluwe zones of gebieden. Ook het algeheel terugdringen van het volume autoverkeer door bijvoorbeeld beperken van parkeerruimte en stimuleren van deelvervoer horen hier bij. Deze maatregel kan ook ter ondersteuning van actieve mobiliteit worden ingezet.

Meer informatie en/of voorbeelden: KiM | Autoluw beleid gemeenten ; Gemeente Amersfoort | Autoluwe binnenstad ; Stadszaken | Parkeernorm ; Gouda | Beleidskader Deelvervoer

Advies 3: Voer milieuzones (of in de meest strenge vorm: uitstootvrije zones) in voor de meest vervuilende vrachtauto’s, bestelauto’s, personenauto’s en/of brom- en snorfietsen.

Meer informatie en/of voorbeelden: Uitvoeringsagenda Stadslogistiek | Op weg naar zero-emissie stadslogistiek; Uitvoeringsagenda Stadslogistiek | Toolbox voor gemeenten ;   Gemeente Amsterdam | Milieuzone en zero-emissiezone ; Gemeente Utrecht | Milieuzone en zero-emissiezone ; SLA | praktijkvoorbeelden verkeersmaatregelen

Advies 4: Stel een subsidieregeling op voor de sloop en vervanging van oude voertuigen (veelal bestel- en personenauto’s, of brom- en snorfietsen). Deze maatregel kan ook ter ondersteuning van een milieu- of zero-emissie-zone worden ingezet.

Meer informatie en/of voorbeelden: Gemeente Amsterdam | Subsidie slopen bestel- en personenauto’s en Gemeente Nijmegen | Subsidie slopen brom- en snorfiets

Advies 5: Verbeter de verkeersdoorstroming om de uitstoot te verminderen. Dit kan o.a. door inzet van intelligente verkeersregelingsinstallaties (stoplichten) op hoofdwegen.

Meer informatie en/of voorbeelden: VNG | Reductie door wegontwerp Prov Noord-Holland | slim verkeersmanagement ; Gemeente Breda | Intelligente verkeerslichten  vrachtverkeer en Gemeente Breda | Intelligente verkeerslichten beleid ; Min I&W Mobiliteitscan | Effect verkeersverandering emissies

Advies 6: Zorg voor een goede bandenspanning van het wegverkeer om de uitstoot te verminderen. Dit kan o.a. door het plaatsen van bandenpompen en/of het stimuleren van bewustwording (campagnes).

Meer informatie en/of voorbeelden: Campagne bandencheck ; Campagne bandencheck | campagnemateriaal

Advies 7: Verduurzaam eigen (gemeentelijke) voertuigen en diensten waarin vervoer een rol speelt d.m.v. Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI). Gebruik de leidraad (met oa stappenplan en div voorbeelden) voor het gewenste ambitieniveau. De leidraad biedt ook onderbouwing en suggesties voor het bouwen aan draagvlak.

Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | MVOI-leidraad

Advies 8: Hanteer gevoelige bestemmingen beleid om hooggevoelige bewoners (ouderen, kinderen, zwangeren en mensen met een hart-/vaatziekte, diabetes of luchtwegaandoening) te beschermen tegen de gezondheidseffecten van uitstoot door het wegverkeer. GGD’en adviseren gevoelige bestemmingen op zoveel mogelijk afstand van drukke wegen, onafhankelijk van de achtergrondconcentratie ter plaatse. Hoe verder van de weg, hoe schoner de lucht en dus hoe gezonder. Meer afstand leidt tot meer gezondheidswinst. Ook zijn er minimumafstanden geformuleerd.

Meer informatie en/of voorbeelden: GGD GHOR NL | 4. Gevoelige Bestemmingen

Advies 9: Neem gezondheidsdoelen, zoals de doelen van het SLA, op in verkeers- en vervoersplannen en regionale mobiliteitsprogramma’s (RMP’s) en optimaliseer de plannen zo op gezondheid.

Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | Handreiking en stappenplan schone lucht in RMP’s ;  SLA | praktijkvoorbeelden verkeersmaatregelen ; IPLO | RMP Utrecht en trias mobilica

Advies 10: Verken de (mogelijke) effecten van verkeersmaatregelen in jouw gemeente op de emissie- of concentratie en waar mogelijk gezondheid. Er zijn diverse overzichten, dashboards en tools beschikbaar, bijvoorbeeld het SLA overzicht, de RMP-tool van kennisplatform CROW of de BLG-tool van het RIVM (let op: verouderd!).

Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | Effect van mobiliteitsmaatregelen ; CROW | RMP-rekentool ; RIVM | BLG-tool

Terug naar overzicht effectieve maatregelen