Landelijk nummer coronatest boekt 100.000e afspraak

11 juni 2020Veiligheid

Bel 0800-1202 bij klachten die bij het coronavirus passen is sinds 1 juni de boodschap. Hoest, neusverkoudheid, verhoging: bel het afsprakennummer. Vanmiddag boekte een medewerker de 100.000e afspraak. En sindsdien loopt de teller alweer door bij het inmiddels goed bereikbare nummer.

Na een hectisch begin met ongekende aantallen bellers en opstartproblemen, loopt het proces om afspraken te maken nu gesmeerd bij het landelijk nummer. De medewerkers nemen zeven dagen per week van 8.00 tot 20.00 uur de telefoon op. De gemiddelde wachttijd blijft laag, alleen de ochtend kent nog pieken waarin je niet direct een medewerker aan de lijn krijgt en dagelijks worden er meer dan 10.000 afspraken ingepland.

“Een huzarenstukje” zegt Sjaak de Gouw, directeur publieke gezondheid GGD GHOR Hollands Midden “we hebben in een zeer korte periode, met weinig ruimte om uit te proberen en kinderziektes weg te werken, een infrastructuur opgezet waarin we dag in dag uit voor iedereen met klachten die passen bij corona bereikbaar zijn. We wisten dat we hobbels zouden tegen komen en die kwamen we ook tegen en die hebben we grotendeels geslecht. Inmiddels is de bereikbaarheid van 0800-1202 ronduit prima.”

De afsprakenlijn is bedoeld voor mensen met milde klachten die bij het coronavirus passen. Voor algemene vragen over het coronavirus kan iedereen terecht bij 0800-1351. Bij zwaardere klachten zoals koorts blijft het advies eerst contact op te nemen met de eigen huisarts.

Ondanks de goede telefonische bereikbaarheid, kan De Gouw nog niet tevreden achteroverleunen. “We streven naar een uitslag binnen 24 uur, maar 48 uur is wel het uiterste. Dat halen we in ongeveer 96% van de gevallen. Dat is ronduit vervelend voor de vier procent die zo lang moet wachten. Die hobbels proberen we nu ook te slechten. Het is en blijft een enorme operatie.”