Trap niet in schimmige test- en vaccinatiepraktijken – dit zijn de officiële kanalen

Trap niet in schimmige test- en vaccinatiepraktijken – dit zijn de officiële kanalen

NieuwsCoronavirus

Laatst gewijzigd op 17 april 2023.

Al drie jaar werken GGD’en keihard aan de opsporing en bestrijding van COVID-19. Drie jaar waarin ook hard gewerkt is aan een optimaal informatiesysteem voor burgers. Want in onzekere tijden is er behoefte aan informatie en communicatie. Helaas maken sommige partijen misbruik van deze behoefte, zelfs in een pandemie. Het komt voor dat GGD’en vragen krijgen over onbekende telefoonnummers, dubieuze websites en ondernemers die schimmige diensten aanbieden. Daarom nog even op een rijtje hoe, waar en wanneer u ons kunt bereiken als het gaat om het maken van een test- of vaccinatie afspraak.

Doorverbinden, commerciële testen en gegevens laten verwijderen

Regelmatig ontvangen wij vragen over telefoonnummers van bedrijven die, met handig omschreven maar dubieuze voorwaarden, mensen doorverbinden naar het landelijke callcenter van de GGD’en. Met als gevolg dat de burger uiteindelijk een torenhoge rekening voorgeschoteld krijgt.

Daarnaast zijn er online veel voorbeelden te vinden van de advertenties die bedrijven bijvoorbeeld op zoekmachinesites gebruiken om u te verleiden via hun zogenaamde doorschakeldienst te bellen. Het programma ‘Opgelicht?!’ van AVROTROS schreef een uitgebreid artikel over de manieren om dit soort online bedrijven te herkennen: Dure doorschakeldiensten voor de telefonische klantenservice van de Belastingdienst, KPN en Ziggo: is dat oplichting?

Naast deze doorschakeldiensten zijn er ook commerciële partijen die logo’s van de GGD’en of van GGD GHOR Nederland ongevraagd en zonder toestemming gebruiken op hun website om het vertrouwen van de burger te winnen.

Er zijn ook bedrijven die, zonder ons medeweten, tegen betaling aanbieden om persoonsgegevens te laten verwijderen uit de systemen van de GGD’en. Dat is absoluut niet nodig. U kunt uw verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens altijd gratis indienen bij uw GGD (zie hieronder).

Al deze partijen maken te midden van een gezondheidscrisis misbruik van de onoplettende burger. Daarom vertellen we u, welke routes de GGD’en hebben ingericht zodat u gratis een afspraak kan maken voor een gratis coronavaccinatie op een van onze locaties.

Een afspraak maken bij een GGD-vaccinatielocatie

Iedereen van 12 jaar en ouder (die dat wil) kan zich laten vaccineren tegen het coronavirus. Een vaccinatieafspraak bij een GGD kan online worden gemaakt via coronavaccinatie-afspraak.nl, 24 uur per dag. Dit gaat het snelst en eenvoudigst. Telefonisch een afspraak maken kan ook via 0800-7070. Het landelijk vaccinatie afsprakennummer is 5 dagen per week geopend. U vindt de openingstijden van het afsprakennummer hier.


Prikken zonder afspraak
U kunt op veel locaties ook zonder afspraak terecht, kijk voor de locaties op de website van Rijksoverheid: prikkenzonderafspraak.nl

Contact bij vragen over vaccineren

Heeft u vragen over vaccineren? U vindt meer informatie op de website www.coronavaccinatie.nl van de Rijksoverheid. Daarnaast vindt u op de website van het RIVM de meest gestelde vragen rondom vaccineren: www.rivm.nl/coronavaccinatie.

Heeft u andere vragen over het coronavirus? U vindt meer informatie op de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/corona. Daarnaast kunt u dagelijks bellen naar het gratis publieksinformatienummer van de Rijksoverheid op 1400.

Verwijderen van uw persoonsgegevens

Als een persoon een verzoek tot het verwijderen van persoonsgegevens in CoronIT en/of HPZone doet kijken wij of dit mogelijk is. Een verzoek kan worden ingediend bij de regionale GGD waar de persoonsgegevens in beheer zijn. Een overzicht van de regionale GGD’en is te vinden op: www.ggd.nl. Als een persoon van GGD’en in meerdere regio’s gebruik heeft gemaakt, dan moet die persoon het verzoek bij één van de betreffende GGD’en indienen.

Wat doen de GGD’en NIET

Blijf alert op misbruik. Een GGD zal de volgende dingen nooit doen.

Een GGD komt NOOIT onaangekondigd aan de deur

Een GGD komt nooit onaangekondigd bij u langs voor een vaccinatie. Heeft u geen afspraak aangevraagd en komt er toch iemand aan de deur die zich voordoet als GGD-medewerker? Laat deze persoon dan niet binnen. Neem contact op met uw regionale GGD of met de politie.

Een GGD benadert u niet zomaar voor het maken van een afspraak

Een GGD neemt nooit ‘spontaan’ contact met u op om een afspraak in te plannen.

U wordt ook nooit telefonisch door een GGD benaderd om een vaccinatieafspraak te maken. Heeft u een afspraak gemaakt en heeft u uw mobiele telefoonnummer doorgegeven? Dan ontvangt u 48 uur voor uw afspraak via een SMS-bericht een herinnering.

Tot slot: een GGD-medewerker zal nooit om financiële gegevens vragen.

Wat te doen als u het niet vertrouwt

Indien u twijfelt of een e-mail/SMS/brief of telefoontje daadwerkelijk afkomstig is van ons of uw regionale GGD, doe dan het volgende:

  1. Vertrouw op uw instinct. Voelt het alsof er iets niet klopt? Ga dan op zoek naar meer informatie via een andere bron.
  2. Neem contact op met het algemene telefoonnummer van de partij die als verzender staat aangegeven. Bekijk hiervoor de website van uw regionale GGD of GGD GHOR Nederland, afhankelijk van de afzender. Ook via ggd.nl kunt u erachter komen wat het algemene telefoonnummer van iedere GGD-regio is.

Veilige websites zijn en blijven: