Trap niet in schimmige test- en vaccinatiepraktijken – dit zijn de officiële kanalen

11 april 2022Coronavirus

Al meer dan anderhalf jaar werken GGD’en keihard aan de opsporing en bestrijding van COVID-19. Anderhalf jaar waarin ook hard gewerkt is aan een optimaal informatiesysteem voor burgers. Want in onzekere tijden is er behoefte aan informatie en communicatie. Helaas maken sommige partijen misbruik van deze behoefte, zelfs in een pandemie. Het komt steeds vaker voor dat GGD’en vragen krijgen over onbekende telefoonnummers, dubieuze websites en ondernemers die schimmige diensten aanbieden. Daarom nog even op een rijtje hoe, waar en wanneer u ons kunt bereiken als het gaat om het maken van een test- of vaccinatie afspraak.

Doorverbinden, commerciële testen en gegevens laten verwijderen

Regelmatig ontvangen wij vragen over telefoonnummers van bedrijven die, met handig omschreven maar dubieuze voorwaarden, mensen doorverbinden naar het landelijke callcenter van de GGD’en. Met als gevolg dat de burger uiteindelijk een torenhoge rekening voorgeschoteld krijgt.

Daarnaast zijn er online veel voorbeelden te vinden van de advertenties die bedrijven bijvoorbeeld op zoekmachinesites gebruiken om u te verleiden via hun zogenaamde doorschakeldienst te bellen. Het programma ‘Opgelicht?!’ van AVROTROS schreef een uitgebreid artikel over de manieren om dit soort online bedrijven te herkennen: Dure doorschakeldiensten voor de telefonische klantenservice van de Belastingdienst, KPN en Ziggo: is dat oplichting?

Naast deze doorschakeldiensten zijn er ook commerciële partijen die logo’s van de GGD’en of van GGD GHOR Nederland ongevraagd en zonder toestemming gebruiken op hun website om het vertrouwen van de burger te winnen.

Er zijn ook bedrijven die, zonder ons medeweten, tegen betaling aanbieden om persoonsgegevens te laten verwijderen uit de systemen van de GGD’en. Dat is absoluut niet nodig. U kunt uw verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens altijd gratis indienen bij uw GGD (zie hieronder).

Al deze partijen maken te midden van een gezondheidscrisis misbruik van de onoplettende burger. Daarom vertellen we u, welke routes de GGD’en hebben ingericht zodat u gratis een afspraak kan maken voor een gratis coronatest of coronavaccinatie op een van onze locaties.

Een afspraak maken bij een GGD-testlocatie

Meestal is een zelftest genoeg. U hoeft dan geen test meer te doen bij een GGD. Voor sommige mensen geldt wel nog steeds het advies om een test te doen bij een GGD. U kunt hiervoor bij het landelijke afsprakennummer 0800-1202 en coronatest.nl terecht.

Onze landelijk telefoonnummer is 7 dagen per week bereikbaar. Via coronatest.nl is het 24/7 mogelijk om een testafspraak te maken. Het telefoonnummer 0800-1202 is dagelijks van 08.00 tot 20.00 uur bereikbaar. Het maken van een afspraak via het 0800-telefoonnummer is gratis. U betaalt geen belkosten.

Bellen vanuit het buitenland of met een buitenlands telefoonnummer

Wilt u een afspraak maken vanuit het buitenland? Dan is een 0800-nummer niet altijd bereikbaar. 0800-1202 is vanuit het buitenland bereikbaar via +31 85 0659063

Let op: voor het bellen naar een 085-nummer vanuit het buitenland gelden de reguliere belkosten van uw telecomprovider. Ook, wanneer u wel met uw buitenlandse telefoonnummer of vanuit het buitenland het 0800-nummer kunt bereiken, kunnen wij niet garanderen dat het maken van de afspraak gratis is. Dit is afhankelijk van de voorwaarden van uw provider.

Slechthorend of een spraakbeperking?

Slechthorenden, doven en mensen met een spraakbeperking kunnen bellen naar 0800-1202 via een schrijftolk of gebarentolk. Deze bemiddelt dan het gesprek. Om gebruik te maken van deze service klik hier of ga naar rijksoverheid.nl/coronatest. U kunt gratis van deze service gebruik maken.

Een afspraak maken bij een GGD-vaccinatielocatie

Iedereen van 5 jaar en ouder (die dat wil) kan zich laten vaccineren tegen het coronavirus. Een vaccinatieafspraak bij een GGD kan online worden gemaakt via coronavaccinatie-afspraak.nl, 24 uur per dag. Dit gaat het snelst en eenvoudigst. Telefonisch een afspraak maken kan ook via 0800-7070. Het landelijk vaccinatie afsprakennummer is 7 dagen per week geopend van 8.00 tot 20.00 uur.

Prikken zonder afspraak
U kunt op veel locaties ook zonder afspraak terecht, kijk voor de locaties op de website van Rijksoverheid: prikkenzonderafspraak.nl

Contact bij vragen over vaccineren en testen

Heeft u vragen over vaccineren? U vindt meer informatie op de website www.coronavaccinatie.nl van de Rijksoverheid. Daarnaast vindt u op de website van het RIVM de meest gestelde vragen rondom vaccineren: www.rivm.nl/coronavaccinatie.

Heeft u vragen over het coronavirus of over het maken van een afspraak voor een coronatest? U vindt meer informatie op de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronatest. Daarnaast kunt u dagelijks bellen naar het gratis publieksinformatienummer van de Rijksoverheid op 0800-1351.

Heeft u specifieke adviesvragen op het gebied van testen of bron- en contactonderzoek voor uw eigen regionale GGD? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met de GGD bij u in de buurt. Kijk voor een overzicht op www.ggd.nl. Wanneer uw vragen te maken hebben met het coronavirus adviseren wij u om eerst de website van uw regionale GGD te bezoeken voor meer informatie en voor het directe telefoonnummer van de afdeling die u bij deze vragen kan helpen.

Verwijderen van uw persoonsgegevens

Als een persoon een verzoek tot het verwijderen van persoonsgegevens in CoronIT en/of HPZone doet kijken wij of dit mogelijk is. Een verzoek kan worden ingediend bij de regionale GGD waar de persoonsgegevens in beheer zijn. Een overzicht van de regionale GGD’en is te vinden op: www.ggd.nl. Als een persoon van GGD’en in meerdere regio’s gebruik heeft gemaakt, dan moet die persoon het verzoek bij één van de betreffende GGD’en indienen.

Wat doen de GGD’en NIET

Blijf alert op misbruik. Een GGD zal de volgende dingen nooit doen.

Een GGD komt NOOIT onaangekondigd aan de deur

Een GGD komt nooit onaangekondigd bij u langs voor een coronatest of vaccinatie. Heeft u geen afspraak aangevraagd en komt er toch iemand aan de deur die zich voordoet als GGD-medewerker? Laat deze persoon dan niet binnen. Neem contact op met uw regionale GGD of met de politie.

Een GGD benadert u niet zomaar voor het maken van een afspraak

Een GGD neemt nooit ‘spontaan’ contact met u op om een testafspraak in te plannen. Een GGD kan u wel bellen omdat iemand met corona u heeft aangewezen als nauw contact, waardoor u onderdeel wordt van een bron- en contactonderzoek.

U wordt ook nooit telefonisch door een GGD benaderd om een vaccinatieafspraak te maken. Heeft u een afspraak gemaakt en heeft u uw mobiele telefoonnummer doorgegeven? Dan ontvangt u 48 uur voor uw afspraak via een SMS-bericht een herinnering.

Tot slot: een GGD-medewerker zal nooit om financiële gegevens vragen.

Wat te doen als u het niet vertrouwt

Indien u twijfelt of een e-mail/SMS/brief of telefoontje daadwerkelijk afkomstig is van ons of uw regionale GGD, doe dan het volgende:

  1. Vertrouw op uw instinct. Voelt het alsof er iets niet klopt? Ga dan op zoek naar meer informatie via een andere bron.
  2. Neem contact op met het algemene telefoonnummer van de partij die als verzender staat aangegeven. Bekijk hiervoor de website van uw regionale GGD of GGD GHOR Nederland, afhankelijk van de afzender. Ook via ggd.nl kunt u erachter komen wat het algemene telefoonnummer van iedere GGD-regio is.

Veilige websites zijn en blijven:

Lees meer:

GGD GHOR Nederland waarschuwt voor nepbrieven over onderzoek

23 apr 2021 Coronavirus

Er circuleren nepbrieven van GGD GHOR Nederland. Daar willen we voor waarschuwen. Lees meer

Lees meer over

WAARSCHUWING: oplichters doen zich voor als GGD-medewerkers

16 dec 2020 Coronavirus

Op diverse locaties in Nederland doen criminelen zich voor als GGD-medewerkers. De GGD’en gaan uiterst voorzichtig om met persoonlijke gegevens en daarom geeft GGD GHOR Nederland een ... Lees meer

Lees meer over