Een terugblik op het plannen van miljoenen vaccinatieafspraken

Een terugblik op het plannen van miljoenen vaccinatieafspraken

NieuwsCoronavirus

Het was eind januari toen in Nederland de eerste uitnodigingsbrieven voor senioren op de deurmatten vielen. Destijds ging dat nog niet om gigantische aantallen. Dat wil zeggen: niet vergeleken met de afgelopen weken toen soms honderdduizenden brieven per dag werden bezorgd. De vaccinatiebereidheid onder Nederlanders bleek groot, want vaak kwamen veel sneller veel meer telefoontjes en online afspraken binnen dan verwacht.

Hectiek op het callcenter
De toenemende drukte was duidelijk merkbaar op het Landelijk Callcenter dat GGD GHOR Nederland samen met Teleperformance runde. Op de momenten van piekdrukte waren daar ruim 8.000 callcenter-agents actief om afspraken in te plannen. Zij waren 7 dagen per week bereikbaar van 08.00 uur ’s ochtends tot 20.00 uur ‘s avonds. Het drukst hadden zij het op 31 mei, toen maar liefst 132.980 gesprekken werden afgehandeld. Samen planden de agents miljoenen mensen in voor een vaccinatie met AstraZeneca, Moderna, Janssen en BioNTech/Pfizer.

Meer telefoonlijnen
Ook de callcenters van de regionale GGD’en waren actief om burgers te helpen. Onder meer met het beantwoorden van vragen en omzetten van afspraken. Verder was sinds 29 januari de medische informatielijn voor vaccineren in de lucht. Via deze lijn beantwoordde GGD GHOR Nederland samen met SOS International tot op heden 223.937 medische vragen van burgers. Bijvoorbeeld over ziekte of medicijngebruik in relatie tot een coronavaccin. Op de 2e telefoonlijn aldaar werkten nog eens 55 artsen en verpleegkundigen die in totaal 57.635 calls afhandelden.

Ook online veel afspraken gemaakt
Ondertussen maakten steeds meer Nederlanders online hun afspraak via www.coronavaccinatie-afspraak.nl. Massaal zelfs: tijdens topdrukte werden bijna 15.000 afspraken op hetzelfde moment ingeboekt. Met het wisselen van vaccins, het verloop in leeftijdsgroepen en het uitnodigen van speciale doelgroepen veranderde ook het online portaal bijna wekelijks van inhoud en uiterlijk. De website van nu is daardoor niet meer vergelijkbaar met de versie die op 15 maart 2021 zijn livegang kende.

Onvoorziene omstandigheden
Op de drukste dag – in mei – werd een totaal van 227.737 vaccinatie-afspraken ingepland. En er waren meer dagen dat het rennen en vliegen was. Bijvoorbeeld in het weekend van 7 februari toen het KNMI code rood gaf vanwege sneeuw en gladheid. Alle afspraken voor die dag moesten worden omgeboekt. Ook kregen we in Nederland te maken met een tijdelijke en gedeeltelijke stop op AstraZeneca, wat voor veel sms’jes, telefoontjes en werk zorgde.

Speciale doelgroepen
In Nederland waren 90-plussers als eerste aan de beurt voor een vaccinatie, jongvolwassen als laatst. Met dus de leeftijdsgroep 2003 als hekkensluiter die sinds zaterdagochtend 19 juni 2021 online een afspraak kan maken. Tussendoor kwamen nog allerlei speciale doelgroepen aan de beurt. Mensen die – bijvoorbeeld vanwege hun werk of een medische aandoening – eerder een vaccinatie nodig hadden. Denk aan zorgpersoneel; onder meer uit ziekenhuizen, de langdurige zorg en revalidatiezorg. Maar ook mensen met een medische indicatie, het downsyndroom of zij die beschermd wonen. Verder ME’ers, militairen, topsporters, zeevarenden en personen die al een eerste prik in het buitenland hadden gekregen. En laten we de zuurstoffles-bevoorraders niet vergeten: 100 mensen die vanwege hun beroep eerder aan de beurt kwamen dan leeftijdsgenoten.

Inplannen voor de groep 2003
Mensen uit geboortejaar 2003 kunnen nu dus ook online een afspraak maken voor vaccinatie met een mRNA-vaccin. Net als iedereen die al eerder is geboren, maar nog niets heeft gepland. Inplannen kan via www.coronavaccinatie-afspraak.nl.