“Trots op alle GGD-medewerkers die aan de telefoon zitten”

“Trots op alle GGD-medewerkers die aan de telefoon zitten”

InterviewCoronavirus

“Vorige week sprak ik iemand die jarenlang in de horeca had gewerkt. Hij is nu al een aantal maanden bezig als bemonsteraar voor de GGD. Hij is zo enthousiast over dit werk dat hij in september begint met de opleiding tot verpleegkundige.”

Aan het woord is Camiel Notermans. Camiel is oprichter van het bedrijf Crowdale. Voor de coronacrisis uitbrak, gaf hij met Crowdale online programma’s aan medewerkers van banken en andere grote bedrijven. Tegenwoordig leidt Camiel de webinars die wekelijks aan de duizenden callcenter-medewerkers van de GGD gegeven worden.

Vol ervoor gaan

Op dit moment zijn tussen de 18.000 en 20.000 medewerkers voor de GGD actief om testafspraken in te plannen, bron- en contactonderzoek te doen én om de vaccinatielijn te bedienen waar afspraken worden ingepland voor de vaccinatie tegen het coronavirus. Al die medewerkers worden met regelmatige webinars geschoold en geïnformeerd over de stand van zaken.
“Twee weken voor de vaccinatielijn van start ging, op 4 januari van dit jaar, hebben we een webinar gehouden”, vertelt Camiel.

“Alle 2.000 medewerkers van de vaccinatielijn konden die online uitzending bekijken om de informatie te krijgen die ze nodig hebben voor hun werk. Ongeveer 1.400 medewerkers hebben die uitzending live gevolgd en honderden mensen hebben de uitzending later teruggekeken. Dat is bijzonder. Dit zijn mensen die er vol voor gaan.”

“Vorig jaar, in het allereerste begin, waren de webinars vooral bedoeld om op te leiden en te inspireren”, aldus Camiel. “We begonnen op nul. De GGD had geen groot callcenter. Als je ziet wat er in korte tijd is opgebouwd, dan is dat indrukwekkend. Van 0 naar bijna 20.000 mensen die aan de telefoon zitten. Er zijn bedrijven die er 15 jaar over deden om zoiets op te bouwen. Dit is in een half jaar tijd neergezet. Het is een bijzonder project. Voor mijzelf is het heel mooi om te helpen om deze organisatie op te zetten.”

Verbeteringen

De duizenden medewerkers van de GGD die de telefoon bedienen, vormen de frontsoldaten in de strijd tegen het coronavirus. De medewerkers die bron- en contactonderzoek doen, voeren gesprekken met mensen die positief getest zijn en gaan samen met de persoon op zoek naar de bron van de besmetting. Wat is de mogelijke plaats van besmetting? Met wie heeft deze persoon de afgelopen tijd contact gehad? Die personen worden vervolgens door de GGD-medewerker gebeld.

Het zijn niet altijd de makkelijkste gesprekken die gevoerd worden. GGD-medewerkers krijgen te maken met emotie en soms met weerstand. Het vereist de juiste set aan vaardigheden om die gesprekken goed te voeren. Mede dankzij de webinars die Camiel Notermans leidt, weten medewerkers wat ze te doen staat.

Maar tijd om achterover te leunen is er niet. Camiel: “We gebruiken de webinars ook om dingen te verbeteren. Alle opmerkingen die we terugkrijgen van medewerkers, bijvoorbeeld over de scripts die gebruikt worden, gebruiken we om het systeem continu te verbeteren.”

Verbondenheid

Camiel prijst de enorme verbondenheid die hij voelt bij de webinars die hij aan de GGD-medewerkers geeft. “Ik ben trots op alle medewerkers die dit werk doen. De onderlinge verbondenheid met elkaar is groot. Vergeet niet: er is geen enkele fysieke organisatie. Iedereen werkt vanuit huis en niemand kent elkaar. Maar het werkt geweldig. Je hebt snelheid en je hebt gelijkheid van informatie. Bovendien: wanneer heb je een organisatie van duizenden mensen waarbij je om de week de directeur voor je neus hebt?”

Wat Camiel ook opvalt, is het gevoel van urgentie dat de medewerkers voelen. “Je hebt hier mensen met totaal verschillende achtergronden, maar allemaal hebben ze hetzelfde doel en dezelfde missie voor ogen. Iets wat ik heel vaak terug hoor van mensen die aan de telefoon zitten is: “We weten waarom we dit doen.” Dat is heel tof.”