Met goede verbindingen voor de (elektrische) fiets en openbaar vervoer (OV) tussen kernen (wijken, steden, dorpen) is autogebruik veelal onnodig. Een goede OV- en fietsverbinding tussen kernen stimuleert het lopen en fietsen in de nabije omgeving. Minder automobiliteit voorkomt uitstoot en lawaai van gemotoriseerd verkeer met daardoor minder hinder, hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen en longkanker. Het heeft minder negatieve invloed op het klimaat en draagt ook bij aan een gezonde woonomgeving.
Voorwaarde is wel dat het OV-netwerk goed toegankelijk is voor iedereen, ook ouderen en mensen die minder goed ter been zijn. Om (e-)fiets en OV een alternatief voor dagelijks vervoer over de middellange afstand te laten zijn, moeten zij elkaar goed aanvullen. OV-verbindingen kunnen directer en sneller wanneer er goede fietsvoorzieningen zijn bij haltes en stations, zoals veilige fietsenstallingen, en goed aansluiten op het fietsnetwerk van bijvoorbeeld fietssnelwegen.
De juiste (e-)fietsinfrastructuur biedt een veilige, comfortabele en snelle route en goede, veilige voorzieningen bij aankomst en/of vertrek.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020, Overzicht snelfietsroutes
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020, Amsterdamse beweeglogica
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets, Tour de Force 2020/2021
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020, Amsterdamse beweeglogica
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Academische werkplaats – brommers, GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020, Amsterdamse beweeglogica
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020, Tour de Force 2020/2021, Amsterdamse beweeglogica
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
Passende openbaar vervoer (OV) infrastructuur biedt in ieder geval een voldoende frequente en comfortabele verbinding met voorzieningen buiten de eigen kern. Het gaat hierbij om de dienstregeling, routes en de voorzieningen bij aankomst en vertrek (haltes of stations) van alle soorten OV.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Nu instappen naar 2040
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, Nu instappen naar 2040
Openbaar vervoer (OV) verbindingen kunnen worden “verdikt en gestrekt”. Dat wil zeggen, vaker een verbinding en minder geslinger door kernen, waardoor frequentere en directere verbindingen ontstaan. Haltes en stations moeten goed zijn aangesloten op het fietsnetwerk. Dit vergt ook fietsvoorzieningen als stallingen en oplaadpunten bij de haltes en stations. Aandacht voor ‘the first and last mile’ is noodzakelijk voor OV-gebruik.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Kenniscentrum Sport en Bewegen
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Gezond Ontwerp, Thema groen en water
Het gebruik van de (e-)fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer (OV), of het OV te gebruiken in plaats van de auto, vraagt een gedragsverandering. De GGD’en hebben veel kennis van en ervaring met gedragsveranderingsprogramma’s en kunnen overheid of initiatiefnemer hierbij ondersteunen.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Kies de fiets
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Groningen bereikbaar, Twente mobiel
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Twente mobiel, Groningen bereikbaar
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Kies de fiets
In de eigen organisatie (GGD’en, gemeente, andere overheid) zijn er ook keuzes die te maken hebben met (e-)fiets en het openbaar vervoer (OV). Practice what you preach en geef het goede voorbeeld!
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020
Infrastructuur en voorzieningen worden alleen goed gebruikt als deze aansluiten op de behoeften van gebruikers. Dat kan door middel van een goed proces met burgerparticipatie. Burgerparticipatie betekent dat bewoners actief meedoen bij de planning, ontwikkeling, uitvoering, beheer en/of evaluatie van beleid, infrastructuur en voorzieningen. Vroegtijdig samenwerken vergroot de kwaliteit van oplossingen en zorgt ervoor dat verschillende perspectieven, kennis en creativiteit direct op tafel komen.
Participatie is gebaseerd op vertrouwen, zowel van professionals in burgers als omgekeerd. Er zijn verschillende niveaus van participatie mogelijk, van informeren, raadplegen en adviseren tot coproduceren of meebeslissen. Het doel van het inzetten van de bewonersparticipatie bepaalt mede de methode
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: RIVM handreiking bewonersparticipatie, Inspiratiegids participatie, Loket Gezond leven
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: RIVM handreiking bewonersparticipatie, Inspiratiegids participatie
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Pharos