Onderzoeksrapport geluidshinder en slaapverstoring luchtvaart 202012 juli 2022
Zowel ervaren geluidshinder als slaapverstoring door vliegverkeer zijn voor het eerst landelijk in kaart gebracht. Vooral in de omgeving rondom de grotere ...
Lees meerHet kabinet heeft op 6 december besloten maximaal 478.000 vluchten op Schiphol toe te staan. Hiermee komt het kabinet terug op de belofte uit 2022 van maximaal 440.000 vluchten. Dit is slecht nieuws voor de gezondheid van omwonenden, die ernstige slaapverstoring en geluidshinder door de luchthaven ervaren.
Rond Schiphol zoekt Minister Madlener (Infrastructuur & Waterstaat) naar een goede balans tussen de kwaliteit van de leefomgeving en het belang van Schiphol voor Nederland. Daarvoor is de ‘balanced approach’ procedure van de Europese Unie gebruikt. Balanced approach betekent evenwichtige aanpak. Voor de GGD’en is de balans met de huidige keuze niet in evenwicht: Ondanks eerdere toezeggingen om de rechtszekerheid (zekerheid dat je rechten niet geschonden worden) van omwonenden te verbeteren, en de geluidshinder met 20% terug te dringen wordt voorlopig ingezet op een reductie van 15%. Onduidelijk is wanneer de overige 5% moet worden gehaald.
Voor het verminderen van de geluidshinder ligt de nadruk volledig op het terugdringen van de gemiddelde geluidsbelasting. Onder andere door de inzet van stillere vliegtuigen. Dat is belangrijk, maar andere factoren spelen ook een rol in de hinder die omwonenden ervaren, zoals het aantal vliegtuigpassages. Omwonenden die geen rust krijgen door een deken van geluid van een continue stroom vliegtuigen hebben er weinig aan dat die vliegtuigen iets stiller worden. Perioden van rust ontbreken.
Geluid reduceren is daarom niet hetzelfde als hinder en slaapverstoring reduceren. De GGD’en roepen op de eenzijdige focus op de inzet van stillere vliegtuigen als oplossing voor de overlast van omwonenden kritisch tegen het licht te houden. Ook is de toegezegde reductie van het aantal nachtvluchten naar 27.000 niet voldoende om een gezonde en ongestoorde slaap te garanderen voor de omwonenden van Schiphol. Een snellere vermindering van het aantal nachtvluchten blijft een prioriteit voor de GGD’en.
Zowel ervaren geluidshinder als slaapverstoring door vliegverkeer zijn voor het eerst landelijk in kaart gebracht. Vooral in de omgeving rondom de grotere ...
Lees meerAls je met Fred Woudenberg, hoofd afdeling Leefomgeving van GGD Amsterdam praat, dan praat je met meer dan 30 jaar ervaring op het ...
Lees meer