
GGD belt voor coronaprik aan huis15 augustus 2025
Kreeg je vorig jaar de coronaprik aan huis? Dan kan de GGD je dit jaar zelf bellen. Zo kunnen we je beter ...
Lees meerHoutstook levert een grote bijdrage aan de lokale luchtverontreiniging en zorgt naast de gezondheidseffecten van luchtverontreiniging ook voor overlast. Verschillende gemeenten hebben aanpakken in werking, deze voorbeelden worden gedeeld. Ook worden de verschillende voorbeeldaanpakken die zijn ontwikkeld in het Schone Lucht Akkoord hier gedeeld.
Er zijn verschillende aanpakken mogelijk om de uitstoot van luchtverontreiniging door houtstook te beperken, zie hiervoor het navigatiemenu.
Er zijn landelijke regels die overlast van houtstook moeten voorkomen. De gemeente kan deze regels over o.a. brandstoffen en schoorstenen handhaven. Er is geen (nieuw) gemeentelijk beleid nodig om deze regels te gaan handhaven.
Meer informatie en/of voorbeelden: IPLO | Rijksregels houtkachels, Besluit bouwwerken leefomgeving
Meer informatie en/of voorbeelden: IPLO | regels houtstook, Wet Milieubeheer
Meer informatie en/of voorbeelden: OW Bal
Meer informatie en/of voorbeelden: IPLO | regels Afvoer rookgas bestaande bouw, OW Bal
Meer informatie en/of voorbeelden: IPLO | regels Afvoer van rookgas nieuwbouw, OW Bal
De gemeente kan een verbod opnemen in het omgevingsplan. Zo’n duidelijke regel in het omgevingsplan is heel goed handhaafbaar. De gemeente kan een verbod opnemen in het omgevingsplan. Zo’n duidelijke regel in het omgevingsplan is heel goed handhaafbaar.
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | Planregels houtstook ; Gemeente Utrecht | houtstookverbod (per 2030)
De gemeente kan in het omgevingsplan verboden opnemen voor houtstook onder bepaalde omstandigheden. Voorbeelden van dergelijke omstandigheden zijn: code rood in de stookwijzer, alleen in nieuwbouw, bij ongunstig weer, in bepaalde tijdsvakken, alleen buitenshuis. Regels in het omgevingsplan kunnen goed handhaafbaar zijn als deze duidelijk zijn.
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook ; Gemeente Amersfoort | Beleidsregel zorgplicht bij houtstook ; Gemeente Zoeterwoude | APV artikel 5.34
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook
Meer informatie en/of voorbeelden: Gemeente Utrecht | APV ; Gemeente Helmond | Verbod vuur in openlucht
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook ; Gemeente Voorst | artikel 5.5.2
Een gemeente kan verboden voor houtstookactiviteiten ook laten gelden voor specifieke delen van de gemeente (plaatselijk verbod, milieuzonering). Op basis van het subsidiariteitsbeginsel kan bijvoorbeeld worden gedacht aan strenger beleid in zeer dicht stedelijk gebied, of bij nieuwbouw. Dezelfde aanpak kan ook worden gevolgd voor beperkende maatregelen.
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook ; Gemeente Groningen | APV (artikel 2.51)
Meer informatie en/of voorbeelden: Gemeente Amsterdam | Beleidskader Houtstook (maatr. 6) ; Gemeente Amsterdam | Houtstook
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook
In het omgevingsplan kan de gemeente regels stellen voor de stoker om overlast beter handhaafbaar te maken. Het eenvoudigst gaat dat via een informatieplicht, meldplicht of vergunningplicht. Handhaving via optredende overlast is ook mogelijk, maar complexer. Handhaving via regels in het omgevingsplan heeft daarom de voorkeur. Om handhaving via overlast mogelijk te maken is het nodig toetsings- en handhavingscriteria voor overlast op te stellen. Zo kan er worden beoordeeld of er sprake is van overlast door hinderlijke of schadelijke verspreiding van rook.
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA | planregels houtstook
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA routewijzer | checklist overlast, SLA routewijzer | gecertificeerde Neus, SLA routewijzer | sensoren
Een gemeente kan ook niet-dwingend stimuleren houtstook te verminderen, door subsidie te verstrekken om een schoorsteen te laten verwijderen. Zonder rookkanaal kan er daarna niet meer gestookt worden.
Meer informatie en/of voorbeelden: Gemeente Ede | Subsidieregeling, Gemeente Ede | Informatie verwijderen rookkanaal, Gemeente Nijmegen | Regeling, Gemeente Nijmegen | Informatie, SLA | planregels houtstook
Inwoners ervaren overlast door houtrook. Een actieve behandeling daarvan kan bestaan uit het actief handelen bij klachten die worden ingediend. Ook kan worden ingezet op gedragsverandering bij de stoker, door met degene in gesprek te gaan. Er zijn verschillende aanpakken mogelijk om de overlast vast te stellen.
Meer informatie en/of voorbeelden: Houtstook | Gemeente Ede, Stookwijzer, Eerlijk over houtstook – Gemeente Rheden, Melden van schade of overlast in de openbare ruimte – Gemeente Arnhem
Meer informatie en/of voorbeelden: SLA routewijzer | gesprek stoker, SLA | Training toezichthouder
De gemeente kan bewoners bewust maken van de nadelen van hout stoken. Houtstook zorgt naast overlast ook voor een verhoogd risico op gezondheidsschade voor de stoker en de omwonenden. Het creëren van bewustzijn kan zorgen voor ander (stook)gedrag en/of keuze voor alternatieven.
Meer informatie en/of voorbeelden: Campagne ‘He buur, even geen vuur’
Meer informatie en/of voorbeelden: Campagne ‘Eerlijk over houtstook’
Meer informatie en/of voorbeelden: GGD Leefomgeving, Milieu Centraal, RIVM, Ontwerp beleidskader | Gemeente Amsterdam (pagina 11)
Kreeg je vorig jaar de coronaprik aan huis? Dan kan de GGD je dit jaar zelf bellen. Zo kunnen we je beter ...
Lees meerSteeds meer speelplekken, sportvelden en OV-haltes zijn rookvrij. In 2025 heeft 37% van de gemeenten (bijna) alle speelplekken rookvrij gemaakt, een aanzienlijke stijging ten ...
Lees meerGGD GHOR Nederland roept politieke partijen op om gezondheid prioriteit te geven in hun verkiezingsprogramma’s. Geef gezondheid een prominente plek onder ...
Lees meer