Lopen of fietsen in plaats van met auto of OV is gezonder, beter voor de omgeving en beter voor het klimaat. Dit moet centraal uitgangspunt zijn in beleid en ontwerp. Door voor dagelijkse verplaatsingen, naar werk, school en winkel, te fietsen en lopen kan iedereen voldoen aan de nationale beweegnorm. Hierbij is het nodig oog te hebben voor de behoeften van kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen en mensen die niet goed ter been zijn.
Voor langere afstanden kan dit in combinatie met OV. Actief vervoer maakt fitter en voorkomt onder meer overgewicht en stressgerelateerde klachten. Uitstoot en lawaai van gemotoriseerd verkeer wordt voorkomen met daardoor minder hinder, hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen en longkanker. Actief vervoer heeft geen negatieve invloed op het klimaat. Niet parkeren op straat en minder auto’s geven bovendien ruimte voor een aangename leefomgeving.
De juiste infrastructuur biedt voetgangers én fietsers een veilige, comfortabele route die actief vervoer de aantrekkelijkste keuze maakt. Dat betekent ruimte en prioriteit voor voetganger en fietser. Voor voetgangers is daarnaast vooral een korte route van belang, voor fietsers een snelle. De juiste fietsinfrastructuur biedt verder voorzieningen bij aankomst en/of vertrek.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet; verleidenomtelopen.nl, STOMP, Kenniscentrum Sport en Bewegen BVO-scan, model en e-book
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020/2021, Amsterdamse beweeglogica, CRA te voet, Recht van de Snelste
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, CRA te voet, SWOV Voetgangersveiligheid, ANWB
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, CRA te voet
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, Tour de Force 2020/2021
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, CRA te voet
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet, Ruimte voor lopen
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets, Tour de Force 2020/2021, ANWB
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, Tour de Force 2020
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets
Mobiliteitsbeleid gaat over onder andere bereikbaarheid, een goed vestigingsklimaat, leefbaarheid, en is daarmee belangrijk voor ondernemers, bewoners en bezoekers van een kern of wijk. Mobiliteitsbeleid gaat vaak over vraagstukken waar gezondheid meestal niet direct doel of aanleiding is, maar die wel essentieel zijn voor een gezonde, actieve mobiliteit. Help overheden de gezondheidsbaten van actief vervoer te verzilveren, door deze te benoemen in het besluitvormingsproces.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Crow, Fietsberaad, CRA te voet, CRA fiets, Ruimte voor lopen
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Ambitie Tour de Force
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets, Tour de Force 2020/2021
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA fiets, Tour de Force 2020/2021
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet, CRA anderhalve meter, Tour de Force 2020/2021
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet, CROW-KpVV
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: eHub Nijmegen
Goed bereikbare voorzieningen, zoals zorg, winkels, ontspanning en scholen, en kleine detailhandel op korte afstand van woningen, stimuleert lopen en fietsen, en zorgt daarmee voor minder autoverkeer. Mensen bewegen daardoor meer. Het is dan wel belangrijk dat loop- en fietsroutes fijnmazig, direct, aantrekkelijk en (verkeers)veilig zijn en dat er geen barrières zijn zoals spoorlijnen of drukke wegen.
Een slimme combinatie van functies in ruimte en tijd bevordert het gebruik ervan door meerdere doelgroepen. Functiemenging bevordert ook de sociale cohesie doordat mensen elkaar ontmoeten in de buurt. Dat houdt de buurt levendig, benut de schaarse ruimte optimaal en biedt ook lokaal werk.
Zie voor maatregelen de kernwaarde “Voorzieningen dichtbij”.
Infrastructuur en routes zijn zo ingericht dat ook kinderen, ouderen en mensen met een beperking veilig, zelfstandig kunnen lopen (en indien mogelijk fietsen, eventueel met hulpmiddel). Veilig is zowel fysiek (bijvoorbeeld verkeersveilig) als sociaal (bijvoorbeeld goed verlicht)
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, CRA te voet, SWOV Voetgangersveiligheid, ANWB, Veilige steden
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CRA te voet, Amsterdam Gezonde Stad
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamse beweeglogica, regenboogsteden
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Doortrappen
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Veilig fietsen naar school, Doortrappen
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Loket Gezond Leven, VeiligheidNL
Door de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer te beperken, is minder luchtverontreiniging uitgestoten, minder geluid geproduceerd en ontstaat er ruimte voor lopen, fietsen en spelen. Door het autobezit te beperken wordt het autogebruik ook teruggedrongen, en ontstaat er bovendien ook direct meer ruimte.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht, Gezond Ontwerp, Thema groen en water
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CROW, Tour de Force 2020
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: CROW, CE Delft
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Elektrische deelauto
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Gezond Ontwerp, Thema groen en water
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht, Infomil, CROW, Joaquin
Waar beperken van gemotoriseerd verkeer (nog) niet tot de mogelijkheden behoort, kunnen maatregelen worden genomen om de uitstoot van lawaai en luchtverontreiniging te beperken.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD Richtlijn Omgevingsgeluid en gezondheid
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
Gaan lopen en fietsen in plaats van zich met auto of OV te verplaatsen vraagt een gedragsverandering. Een integrale aanpak van gedragsverandering richt zich zowel op het individuele gedrag als op de leef-, werk- en woonomgeving. Maatregelen in de leefomgeving moeten daarom bij voorkeur samengaan met andere middelen zoals voorlichting en gedragsveranderingsprogramma’s. Pak dit planmatig aan. Zie voor kennis, materialen en tips het Loket Gezond Leven.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Loket gezond leven – sport en bewegen, fitstap, new roads, Kenniscentrum Sport en bewegen
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020/2021, MaaS
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: 15-minutenstad
In de eigen organisatie (GGD’en, gemeenten, andere overheid) zijn er ook keuzes die te maken hebben met actief vervoer. Practice what you preach en geef het goede voorbeeld!
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Infomil
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de Force 2020
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Kies de fiets
Infrastructuur en voorzieningen worden alleen goed gebruikt als deze aansluiten op de behoeften van gebruikers. Dat kan door middel van een goed proces met burgerparticipatie. Burgerparticipatie betekent dat bewoners actief meedoen bij de planning, ontwikkeling, uitvoering, beheer en/of evaluatie van beleid, infrastructuur en voorzieningen. Vroegtijdig samenwerken vergroot de kwaliteit van oplossingen en zorgt ervoor dat verschillende perspectieven, kennis en creativiteit direct op tafel komen.
Participatie is gebaseerd op vertrouwen, zowel van professionals in burgers als omgekeerd. Er zijn verschillende niveaus van participatie mogelijk, van informeren, raadplegen en adviseren tot coproduceren of meebeslissen. Het doel van het inzetten van de bewonersparticipatie bepaalt mede de methode die gebruikt wordt en de te betrekken bewoners(groepen). Participatie is altijd maatwerk.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: RIVM handreiking bewonersparticipatie, Inspiratiegids participatie, Loket Gezond leven
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: RIVM handreiking bewonersparticipatie, Inspiratiegids participatie, Loket Gezond leven
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Pharos