Intensief verkeer geeft veel lawaai en luchtverontreiniging. Langdurig verblijven nabij drukke wegen (bijvoorbeeld woning, school, kinderdagverblijf of verzorgingshuis) geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en luchtwegaandoeningen. De groei van kinderlongen op dergelijke plekken blijft achter.
Het horen van te veel of ongewenst geluid kan niet alleen onprettig zijn, het kan dus ook gezondheidsschade toebrengen. Zo slapen sommige mensen slecht vanwege geluidoverlast of krijgen ze een hoge bloeddruk en kan geluid de kans op een hartinfarct vergroten. Drukke verkeerswegen kunnen daarnaast ook een geografische barrière vormen en leiden tot (verkeers)onveilige situaties.
Gezondheidsrisico’s van omwonenden nemen toe naarmate de afstand tot de weg kleiner is. Ook wanneer de luchtkwaliteit daar aan de Europese grenswaarden voldoet. Woningen en voorzieningen waar hooggevoelige groepen langdurig verblijven moeten daarom op ruime afstand van wegverkeer, treinverkeer en luchtverkeer worden gerealiseerd. Hooggevoelige groepen zijn kinderen, ouderen of mensen met een zwakke gezondheid.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Amsterdamsebeweeglogica, GGD richtlijn omgevingsgeluid
Door de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer te beperken wordt er minder luchtverontreiniging uitgestoten, minder geluid geproduceerd en ontstaat er ruimte voor lopen, fietsen en spelen. Door het autobezit te beperken wordt het autogebruik ook teruggedrongen, en ontstaat er bovendien direct meer ruimte. Reis zo min mogelijk met het vliegtuig, zeker voor relatief korte afstanden (zoals Parijs, London of Berlijn); reis liever met het openbaar vervoer of anders met de auto.
Zie voor maatregelen de kernwaarde “Actief vervoer”.
Waar beperken van gemotoriseerd verkeer (nog) niet tot de mogelijkheden behoort, kunnen maatregelen worden genomen om de uitstoot van lawaai en luchtverontreiniging te beperken.
Zie voor maatregelen de kernwaarden “Actief vervoer”.
Niet alleen wegverkeer zorgt voor uitstoot van luchtverontreiniging en lawaai. Ook treinen, scheepvaart en luchtvaart dragen hieraan bij.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn omgevingsgeluid
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn omgevingsgeluid
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: GGD richtlijn lucht
Gaan lopen en fietsen in plaats van zich met auto of OV te verplaatsen vraagt een gedragsverandering. Een integrale aanpak van gedragsverandering richt zich zowel op het individuele gedrag als op de leef-, werk- en woonomgeving. Maatregelen in de leefomgeving moeten daarom bij voorkeur samengaan met andere middelen zoals voorlichting en gedragsveranderingsprogramma’s. Pak dit planmatig aan. Zie voor kennis, materialen en tips het Loket Gezond Leven.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Loket gezond leven – sport en bewegen, fitstap, newroads, Kenniscentrum Sport en Bewegen
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Groene stappen
Zie voor maatregelen in ruimte en beleid ook de kernwaarde “Actief vervoer“.
In de eigen organisatie (GGD’en, gemeenten, andere overheid) zijn er ook keuzes die te maken hebben met actief vervoer. Practice what you preach en geef het goede voorbeeld!
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de force 2020
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Tour de force 2020
Burgerparticipatie betekent dat bewoners actief meedoen bij de planning, ontwikkeling, uitvoering, beheer en/of evaluatie van een plek of van beleid. Vroegtijdig samenwerken vergroot de kwaliteit van oplossingen en zorgt ervoor dat verschillende perspectieven, kennis en creativiteit direct op tafel komen. Participatie is gebaseerd op vertrouwen, zowel van professionals in burgers als omgekeerd.
Er zijn verschillende niveaus van participatie mogelijk, van informeren, raadplegen en adviseren tot coproduceren of meebeslissen. Het doel van het inzetten van de bewonersparticipatie bepaalt mede de methode die gebruikt wordt en de te betrekken bewoners(groepen). Participatie is altijd maatwerk.
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: RIVM handreiking bewonersparticipatie, Inspiratiegids participatie, Loket Gezond Leven
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: RIVM handreiking bewonersparticipatie, Inspiratiegids participatie
▶ Meer informatie en/of voorbeelden: Pharos